Generationer tidigare

Foto: Christian Schulz, 1983.

Foto: Christian Schulz, 1983.

Början av 1980-talet. Västberlin. Hörnet Kufsteiner Straße-Berliner Straße ligger vid gränsen mellan borgerliga stadsdelen Wilmersdorf med sina fruktansvärda hemligheter och det då anarkistiska, experimentella Schöneberg.

Det har varit något slags uppträde här. Ett slagsmål kanske utanför krogen Kulmbacher Mönchhofbräu.

En man sitter på gatan – man ser hans ben. Han är på väg att bli hjälpt upp. Någon tar på sig en kavaj. Massan av människor som har samlats i gathörnet börjar lösa upp sig. Adrenalinet sjunker sakta. Centralt i bilden står en man vänd mot den fiende vi inte ser på andra sidan gatan. Han hålls tillbaka av händer utan kropp.

Det finns punctum i fotot – det barthska begreppet för när någonting i ett foto spränger en vall, attackerar medvetandet hos den som tittar. Det är bortanför fotografens kontroll och väcks av de känslor, subjektiva erfarenheter och världsbild som betraktaren bär på.

För mig är punctum i fotot den äldre mannens handprotes.

De som befinner sig utanför bilden är orsaken till oroligheterna: punkare, hippies, husockupanter, anarkister, transar. Fotografen Christian Schulz, som tagit bilden, följde dessa perifera grupperingar under 1970- och 1980-talet runtomkring i Västberlin. Schöneberg var en tummelplats. Iggy Pop, Brian Eno och David Bowie spelade in banbrytande skivor något längre sydöst i samma stadsdel. När Bowie tidigare i år gav ut singelspåret ”Where are we now?” till sitt nya album var det ett slags sepiatonat minne av dessa platser och tider då Västberlin huserade alla extremer och skadeskjutna fåglar som tänkas kunde. De oändliga möjligheternas tid.

Christian Schulzs foton – som under september visas på Galerie La Boite i Berlin – kastar en handlöst tillbaka till verkligen. Det är osnyggt, trashigt och ibland, som på detta foto, närmast felliniskt iscensatt:

En grupp äldre män har fått nog av slynglarna, posörerna, provokanterna. De har lämnat ölen på Mönchshofsbräu, börjat munhuggas på gatan, kanske använt knytnävar, örfilar – och säkert har männen fått höra vad det är värda: skitnödiga småborgare, fascister. Nazister.

Den äldre mannen i centrum av fotot är en stilig herre. Omkring sextio kanske. Hans hatiska blick förefaller grumlig, alkoholintaget har varit omfattande. Han stödjer sig med armbågen mot lyktstolpen och protesen på handen ser enkel ut. Som att det inte gick att göra någonting med den. En stum trähand.

Närmare ¾ av de ungdomar under 22 år som blev skickade till östfronten efter sommaren 1944 och överlevde förlorade någon kroppsdel, blev blinda eller döva. Många av dem tillbringade år i sovjetisk krigsfångenskap innan de kom tillbaka hem. Krigsinvalider har varit ett stående inslag i gatubilden i Berlin under 1900-talet. Det finns också något George Grosz-aktigt över det undertryckta våldet i Schulzs foto. Ännu i början av 1990-talet kunde man se gamla män med träben och tomma, fladdrande skjortärmar. De är alla borta nu. Berlins gatubild är så ung, hel och halvren som den inte har varit på hundra år.

Konfrontationen mellan generationer som Schulz fångar i sina bilder blir desto starkare när han vänder kameran bort från sina primära studieobjekt – anarkistungdomarna och punkarna – och fångar det slitna samhälle, som kämpar med sin stolthet och sina outsägliga misstag, som fanns där runtomkring.

Handprotesten spränger fram ett hål i tiden och däri faller generation efter generation av hjältar och förrädare, inspiratörer och förlorare omvartannat. Vilka är vi att avgöra och döma? ”Where are we now?”

Christian Schulz Exhibition La Boite sept 2013a

ps. Christian Schulz är numera chefsfotograf på Berliner Zeitung, och jag såg just att denna bild blivit vald till Veckans bild i tidningen. Utställningen bjuder på fler punctum-upplevelser.

Om arbetsbok

Arbetsboken skrivs av mig, Håkan Forsell. Här testar jag fältrapporter, tankar och utkast framför allt utifrån mitt arbete som urbanforskare och historiker. För att läsa och ladda ned längre artiklar och bokmanus besök min hemsida, www.hakanforsell.se
Det här inlägget postades i Berlin, Bilder från igår, Urban Europe och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s